Alla inlägg under januari 2014

Av missdec - 30 januari 2014 16:34

Äntligen efter ca 2 månader så var de äntligen för lite jobb :-) Som man har väntat..

 

Men än så länge blev de bara 1pass.

 

Nu har jag precis bakat bröd till smörgåstårtan som vi ska ha i helgen, men den har inte jäst så mycket som jag hade hoppats på, iaf inte i ugnen :-(

Bröd brukar ju jäsa upp sig lite i ugnen å...

 

Kanske skulle ha haft den på sista jäsning en stund till innan den for in i ugnen. Ska försöka komma ihåg de till nästa gång. Och lyckades baka på den glutenfria mjölet.

 

Så imorgon blir de o pyssla ihop den med allt annat o sätta ihop den.

 

Idag har jag varit på stan på möte, sedan var jag o shoppade mat.. Sedan tror jag inte de har varit så mycket.

 

I tisdags blev de yoga med gymbollen. Så igår efter jobbet så var jag sååå trött och hade huvudvärk men de fick hålla sig tills man gick o la sig.

 

Annars tror jag inte de händer så mycket, därför de blir så avlånga stånd emellan inläggen.

 

Sitter o färsöker pyssla med söka lghter o vart samt jobb mm

men den 10e feb  börjar eng6 så kanske kan söka distans utb i norr nu då. Sedan fundera jag på vad mer man ska söka för utb...och vart tusan ska man bo!

 

Problemet med jobben, ensamstående och inte kan jobba med varierande arbetstid.. Får bara att dom tillsatt med annan sökande, sedan kan de vara så att man bor på låångt avstånd.

Och sedan så blir de alltid 2månaders dubbelhyror, varför kan de inte vara lättare att söka bostad :-(

 

aja, ska gå o se hur de går med brödet o hur jag ska trixa till de...

 

Trevlig kväll på er..

Av missdec - 24 januari 2014 19:30

I helgen väntar ytterliggare kalasbesökare här, då serveras fruktsallad med glass.

 

Annars blir de nog inte mycket i helgen, små städa lite kanske.

 

Tänkte skulle ta lite lugnt men de gick åt skogen, 2ute promenader till Konsum o Ica sedan 2omgångar springade upp till 3e våningen o hämtade mina frysvaror hos grannen..

Tog och rengjorde ugnen idag! Åh så mycket bättre den blev.

 

Tog och sökte ytterliggare jobb och lghter i norr.

Men tar såådan tid och vet inte om jag orkar med de längre, Vill NU!

 

 

Frågan är eg vart?? Lite första bästa men ändå inte. 

 

Läste en artikel om dieter, att dom fungerade för olika personer. Ja kul för dem.... Dom tränar säkert regelbundet också. 

Jag kan inte de , men jag försöker verkligen hålla mig till min diet. Dock så är den mjölkfri men jag använder av laktosfritt. Och stort sett bara glutenfritt kvar att gå över till.

 

Kaffet har jag slutat med, och dricker bara te. Ev grön te o svart te 2ggr/dag om jag behöver. Annars är de ört och rött te som gäller.

 

Min viktnedgång är inte som den ska och jag vill verkligen ner men har nu lyckats gått upp ist.

Jag vill verkligen ner och har promenera ganska mycket nu men de har inte hjälpt, snarare lyckats gått upp ist :-( :'(

 

Åååå vill ner i vikten någon gång!!!

 

Jaha, får se vad helgen erbjuder mer då. Kanske lite pulka åkning eller film väder om de blir väldigt kallt ute...

 

Natti, trevlig fredags kväll.

Av missdec - 16 januari 2014 21:04

Jaha, jag började kanske fel men träningen har jag börjat försöka med träningen igen.

Jag började nog fel, började med fettförbränning o 45min styrke träning. Sedan magen och efter de med promenader.

 

Skulle ha börjat med promenad igen först och värmt upp kroppen.
Innan börjat med dvderna, har fått lite magproblem nu men vet inte om de har med träningen och göra eller om de är något som jag har ätit som min mage inte klarar av.

Vet att jag har ätit fetaost som inte var laktosfri och jag är känslig för mjölkprodukter men de var inte så mycket men de blir lilla biten på 2dagar så...

 

Så har jag ont ff på måndag morgon så blir de till och ringa läkaren då. Suck..

 

Idag gjorde jag fisk biffar och små mini fisk bollar av samma smet som jag ska ha till fiskbullar i helgen.

 

Annars har de nog inte varit mycket här, snön har kommit iaf. Bättre sent än aldrig eller vad heter ordspråket??

 

Funderar på vilken utbildning jag ska söka. Förutom vård administratörs utb kommer sökas så kommer kanske även Frisk konsults prog och behandlingspedagog utb... så de dom 2 jag funderar på och söka.

Jag måste tänka på att de utb jag söker ska kunna ge mig ett dag jobb då jag inte har den möjligheten till dygn jobb eller helg jobb.

 

Nu är jag väl uppe mellan 70-80 jobb söka och har inte kommit någon vart :-(

Försöker kämpa vidare men det är inte lätt.

 

Sedan att vara ensam utan ha någon att prata med, Kan ju inte sitta i telefonen jämt. :-/

Men ja, än går de bra och klarar mig, Men vissa stunder önskar jag hade någon här o prata med...

 

Hmmm... får se vad helgen har och erbjuda.

Jag har en del samtal att ringa imorgon och fixa ordning..

 

Ha en trevlig torsdags kväll

Av missdec - 10 januari 2014 11:20

Idag började jag med "ny" träning en box med 4dvder, med olika saker att träna.

Jag får variera lite så de inte blit tråkig träning till slut att man kör samma dvd hela tiden.

 

Dock så har jag ju flera olika dvder, alla e olika personer med.

 

Ibland känner jag att när jag tänker på träning så kör jag zumba i huvudet eller annan tränings dvd i huvudet :-/ Bra minne??

 

Får se hur jag mår imorgon då..

 

Funderar på om jag ska ta snabb pass i promenad med barnvagnen men då får inte mina arbar arbeta och jag behöver dem när jag arbetar på snabbheten i promenaden.

 

Igår satte jag igång min Räv tavla som är del 2 i serien med Lodjurs tavlan i korsstygn jag gjort.

Jobbigaste är att hitta mitten sedan går de av farten typ... sedan de som är jobbigaste efter mitten är alla små stygnen hit o dit som ligger på avstånd mellan varandra :-/

 

Idag ska vi frossa i en pizza :-) sedan i helgen blir de fiskgratäng med räk o dill sås.

 

När barnet fyller år så blir de smörgåstårta till mig som har fyllt 30 i december men kunde då inte äta normalt så får flytta upp den tills barnet fyller år då folk kommer på besök igen.

Samt så blir de banana split eller liknande, kanske något mer att baka...något litet iaf.

 

Nä, tack för mig idag.. Hoppas alla får en trevlig helg

Av missdec - 10 januari 2014 10:56

Ja Året 2013 blev inte helt riktigt vad jag hade tänkt mig, men den kom och gick.

 

Vikten hamnade på 88-90kg efter träningen och sedan stannade den bara upp. Så gick ner totalt mellan 8-10kg. Bättre än inget iaf, har ätit som vanligt men har iaf lyckats behållt mig vikt och inte gått upp trots slutat med träningen och ätit som vanligt.

 

Ska försöka med så mycket träning jag kan och hinna med, jag får lägga om dagarna på något sätt så att söka jobb på dagarna får ske på efm/kväll/helg ist.

Så lilla tiden ca 4timmar på dagen så tar jag träning ist, om de inte blir att man måste rusa iväg på möten eller jobbar.

 

De blev inte så mycket jobbat som jag heller hade tänkt mig :-( hade räknat på ca 3-4dagar i veckan, nu har jag inte jobbat sedan november. och har endast jobbat 2-3dagar i veckan.

 

Studierna jag har sökt så blev jag på reservplats 117, och där med kom jag inte med denna omgång. Men vi var 300 som sökte. Så de var ju liten risk att komma med. Men man försökte iaf.

 

Så nu ska jag läsa upp engelska B eller rättare sagt engelska 6 som de heter idag och söka samma utbildning på en annan ort som jag vet att den finns på.

Samt så funderar jag på att söka en annan utbildning också, även den på helt annan ort. Men denna var då inte distans utan bunden om jag minns de helt rätt.

 

I övrigt tror jag de har varit vanligt, bakat och lagat mat som vanligt. Hittat lite annat gott att laga.

Har fortfarande inte börjat med glutenfritt men ska försöka göra mer egen bakning på glutenfritt, har gjort goda bröd med russin,tranbär,aprikos.

Mer sådant ska de bli och lite mer frön i dem. :-)

 

Så de på +sidan året som varit är : Viktnedgången (även om de var bara några kilo), god mat att äta utan att gå upp i vikt, Barnets utveckling! :-)

 

- på året som varit: Trots fasen har kommit, inte gått ner så mycket i vikten som jag velat, inte jobbat så mycket som velat. Inga studier som jag önskade, värst: tandoperationen!!!

 

Hmmm.... ja, tror de kanske var de som de var...

Av missdec - 8 januari 2014 22:06

Bästa med eng 6 som börjar i feb.

Har redan påbörjat lite på en eng bok som ska vara med men frågan är om de är den som får vara med...

 

Denna dag har varit lite sisådär med... började med städning sedan efter lunch blev de promenad o gick o handlade lite.

Kommer ut ifrån affären och så spöregnar de! Så man var blöt och fin när man kom hem.

 

Här blev de en smulpaj med havregryn och äpplen :-) Gott,

 

Önskar kunde komma igång igen med träningen men hinner inte med då jag har massa annat som ska hinnas med. Massa samtal, min egen tid,läsa bok, unna mig lite handarbete som jag fick i julas.

 

Mycket funderingar går i huvudet,

Sedan tror jag min  drömfångare fick liten blackout ifrån nyåret har haft par mardrömmar som jag inte tycker om.

 

Aja, hoppas den kommer på bättre vägar.

 

Många funderingar och tankar... Vart vänder man sig med såna?

Kommer jag in på nästa studier eller ska leta efter någon ny bana att halka in på?

Ingen av jobben jag söker kommer jag vidare på, är väl uppe på 70-80st sedan mars.

Önskar mer annan vardag så jag kan få in träningen igen. Försökt men får inte till de, kanske ena veckan med 1 dag sedan tar de antal veckor innan nästa gång igen... :-(

 

Sedan i min senaste tidning som jag premunerar på så gjorde jag ett test, Och jag är hård mot mig själv.

Ja, jag är hård mot mig själv, tror jag straffar mig också på något sätt.

 

Nä, nu babblar jag säkert... bäst o lägga sig innan sömnen knackar på runt hörnet...

Av missdec - 4 januari 2014 12:44

Ja, då var vi inne på det nya året.

 

Kalkonen som jag serverade var bra, och klart godkänt av familjen.

 

Gjortde en örtsmör på timjan,koriander,basilika salt och peppar samt smöret och halv lime juice.

Dock hittade jag inte mycket som present,blev mjuksdress och vattenkokare. Sedan fick jag pengar som jag kan handla för själv.

 

Upptäckte idag att de må köpa nya skor så får gå på tisdag och leta ett par nya skor åt mig. Jag fattar inte varför skor ska vara så dyra när dom ändå inte håller länge!

Samma med maten, dyr men knappt hållbar.

 

Här är de regnväder igen, inte någon snö alls. Har varit en grön jul och nyår samt med +grader till.

 

Men snart börjar vardagen, tisdag börjar förskolan och sedan börjar jobbet igen.

 

Jag kom på reservplats 117 inför mina studier så jag får söka dessa studier på den andra orten efter jag läst eng b som jag börjar läsa i feb. Må ta mig o sätta mig o fortsätta läsa min eng bok som ska vara med på utb.

 

Jaha, läst del bloggar om Endometrios. Blir ledsen och läsa när dom har de så svårt med sjukdomen. Jag verkar ändå fått en mildare av den men smärtan var inget o leka med.

Sedan tog de 9månader innan jag fick svar på vad jag ev hade och efter op fast diagnos.

Jag undrar jag hur de blir sedan när jag funderar på skaffa fler barn, om de nu blir fler vet jag inte. Äter ju p-piller som ska hålla sjudommen borta så jag har ingen smärta nu eller blödningar.  Så mycket större erfarenheter med sjukdommen har jag inte, hade den "bara" 9-11månader med smärta mm. Mendans andra lever jäkla liv med denna sjukdommen.

Den ska vara ärftlig, men ingen i min familj känner till att någon skulle ha haft den.

Varför fick jag den om den är ärftlig? Visst många vet inte om att dom har den men iaf, jag kan väl inte vara den enda i familjen med extrem smärta som jag hade?? Synd min farmor hann dö antal år innan mitt utbrott kom. Och ingen annan vet något heller.

 

:-( Läkarna här verkar inte veta mycket men dom har heller inte skickat mig till Endometrios centrum. Jag fick valet, bli gravid eller pspruta el ppiller.  Jag övervägde ppiller o pspruta och hade bestämt mig för tab, men ödet/livet valde att de skulle bli ett liv att föda. Hade 50/50% chans till att få barn. Men ett litet mirakel fick jag :-)

Graviditeten var som en brukar vara, dock var jag illamående nästan hela 9månader, var 1månads glapp mellan 6-7någonstans utan illamående. Sedan smakade typ allt illa, och hade inge crevings.

 

Men iaf, får leva med endometriosen resten av livet.

 

Sedan så har man nu klivit på 30sträcket i livet, vet inte om jag vill äta tabl många år till men måste få till dieten och vikten sedan vänta på att barnet blir lite äldre och kan sköta vissa saker själv. Tex som gå på toa och ev duscha. Lättare saker, så kanske man kan avsluta sina tab men de räknar jag med att kunna göra om ca 7-10kanske?

 

 

Ja jag vet inte ja.... Just nu, dag för dag. En sak i taget...

 

Ha en trevlig helg

Ovido - Quiz & Flashcards